zaterdag 5 oktober 2019  

ALGEMENE LEDENVERGADERING  

algemene ledenvergadering van de Kunstkring Haaksbergen 

14.00 uur in Erve Boerrigter, Plechelmusstraat 14, 7587 AM in De Lutte  

Dit jaar is de Algermene Ledenvergadering in Erve Boerrigter in De Lutte. Voor deze locatie is gekozen vanwege de ligging ten opzichte van Arboretum Poort Bulten. Want na afloop van de vergadering zal Azarja Fransen een lezing houden over Leonard Springer die destijds goed in de smaak viel bij de nieuwe rijken in Twente en daarvan veel opdrachten kreeg. Hij was ook de ontwerper van het Arboretum Poort Bulten in De Lutte. Aansluitend aan de vergadering en lezing brengen we een bezoek aan dit park. 

Arboretum Poort Bulten heeft een oppervlakte van 19 ha., waarvan circa 10 ha. in beslag wordt genomen door een bosstrook en een poelenlandschap. Het park herbergt ook een grote collectie zwerfstenen die op het tracé van de nabijgelegen snelweg A1 zijn gevonden. Het arboretum is in 1910 op initiatief van de textielfabrikant H.J.H. Gelderman en diens echtgenote ontworpen en aangelegd. In 1973 is het park overgenomen door het toenmalig Recreatieschap Twente (nu Regio Twente) en is vervolgens geheel gerestaureerd. In april 2016 werd het park overgenomen door Natuurmonumenten. Het arboretum is lid van de Nederlandse Vereniging van Botanische Tuinen en de Stichting Nationale Plantencollectie. In arboreum Poort Bulten groeien ruim 1000 verschillende soorten bomen en struiken. Opvallend zijn een watercipres (Metasequoia glyptostroboides), die hier in 1949 werd geplant en daarmee een van de oudste exemplaren in Nederland is, een mammoetboom met een stamomvang (op 1 meter hoogte) van bijna 6 meter, trompetbomen, een Hongaarse eik, een Oostenrijkse eik, een vaantjesboom en een tulpenboom. 

 

zaterdag 5 oktober 

LEONARD SPRINGER 

lezing door Azarja Fransen 

15.00 uur in Erve Boerrigter, De Lutte 

Leonard Springer werd geboren te Amsterdam. Hij was de zoon van Cornelis Springer, kunstschilder van ‘Oudhollandse’ stadsgezichten, in zijn tijd even gevierd als Andreas Schelfhout en B.C. Koekoek. Van zijn vader erfde Leonard de romantische kijk op de natuur. Het liefst was hij bosbouwer geworden. Maar hij bezocht de tuinbouwschool ‘Linnaeus’ en werd tuinarchitect. Hij werd adviseur plantsoenen in Haarlem en Alkmaar. Daarnaast bleef hij vanuit Haarlem werken als zelfstandig tuinarchitect, in de traditie van de Engelse landschapsstijl. Onder andere Landgoed het Haveke in Eefde is door hem ontworpen. Tegen het einde van de 19e eeuw ging het economisch wat slechter en kreeg hij weinig opdrachten. Hij moest nog een tijdlang een baantje als leraar erbij nemen. Van 1912 tot 1922 heeft hij, samen met enkele medewerkers, veel opdrachten kunnen uitvoeren. In deze periode werkte hij veel samen met architect Johan Wilhelm Hanrath. Het laatste grote werk van Springer was het ontwerp en de aanleg van Thijsse's Hof, de oudste heemtuin van Nederland. Hierbij werkte hij intensief samen met Jac. P. Thijsse, die het stuk grond van 2 ha bij zijn zestigste verjaardag in 1925 kreeg aangeboden door vrienden en de gemeente Bloemendaal om er een 'instructief plantsoen' te stichten. De tuin vervult nog steeds de instructieve functie van destijds en het oorspronkelijke ontwerp van Springer is vrijwel geheel intact gebleven. In 1936 schonk hij zijn verzameling schetsen en geschriften aan de Landbouwhogeschool Wageningen. In zijn lange leven ontwierp hij meer dan 400 parken, plantsoenen, villaparken en tuinen.  

Azarja Fransen is kunsthistorica en bestuurslid van de Kunstkring Haaksbergen 

 

zondag 6 oktober 2019 

PRISMA STRIJKTRIO 

15.30 uur Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Entree € 15,00. Jongeren t/m 18 jaar gratis  

De kunstkring opent haar muziekprogramma met het beroemde Prisma Strijktrio. Het trio komt met een uitgebreide bezetting. Naast de drie strijkers ook piano (Folke Nauta) en klarinet (Lars Wouters van den Oudenweijer). De musici spelen een Weens programma, Wien bleibt Wien, met werken van Mozart, Strauss (Richard én Johann) en de intense, hoogromantische en onterecht vergeten kwintetten van Franz Schmidt voor piano linkerhand, klarinet en strijktrio. 

 

woensdag 16 oktober 2019 

LEVI WEEMOEDT 

literaire lezing met Levi Weemoedt en Theo Hakkert 

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Lévi Weemoedt, pseudoniem van Isaäck (Ies) Jacobus van Wijk (22 oktober 1948) is een Nederlandse schrijver en dichter. Weemoedt studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Leiden. Hij heeft dertien jaar als leraar Nederlands in Vlaardingen voor de klas gestaan. Omdat hij hierin weinig voldoening vond, stopte hij met lesgeven. Weemoedt is schrijver van tragi-komische korte verhalen en dito gedichten die veelal in en rondom Vlaardingen spelen. Ook was hij als medewerker verbonden aan het Algemeen Dagblad en publiceerde hij in Renaissance. Verder was Weemoedt van 1976 tot 1979 redacteur van literair-satirisch studentenblad Propria Cures, later, in de jaren '80, schreef hij in "Mare," het weekblad van de Rijksuniversiteit Leiden. Weemoedt debuteerde in 1977 met Geduldig Lijden, een jaar later gevolgd door Geen Bloemen en Zand Erover (1981). Zijn werk werd in 2007 verzameld in Vanaf de dag dat ik mensen zag. In totaal 261 gedichten was de oogst van dertig jaar schrijven. In 2014 voegde de bundel Met enige vertraging daar 83 gedichten aan toe. Sinds 1992 woont hij in Assen. 

Journalist, columnist en kunstcriticus Theo Hakkert (1957) is het meest bekend door zijn werk voor De Twentsche Courant Tubantia. Hiervoor schrijft hij columns, recensies, en nam hij interviews af bij auteurs uit binnen- en buitenland. Daarnaast is Hakkert vaak als interviewer aanwezig op festivals en literaire avonden en was hij jurylid voor onder andere de Libris Literatuurprijs, De Gouden Strop en de A.L. Snijdersprijs. 

 

zaterdag 26 oktober 2019 

PIETER DE HOOGH 

excursie naar  Delft 

Als bestemming voor de najaarsexcursie van de Kunstkring is gekozen voor Delft. Daar is vanaf 11 oktober 2019 tot en met 16 februari 2020 een belangrijke expositie te zien met werken van Pieter de Hoogh. Voorafgaand aan het bezoek  aan het Museum De Prinsenhof is er eerst een een rondwandeling met een gids door de stad. Delft is prachtig en veel toeristen ervaren deze stad alsof ze in een museum lopen. Delft is met name bekend door Willem van Oranje, hij woonde er vanaf 1572 en werd er vermoord in 1584, de kogelgaten zijn nog te zien in Museum Het Prinsenhof. Het praalgraf van Willem van Oranje en de grafkelder van het Huis Oranje-Nassau zijn in de Nieuwe Kerk van Delft. De bijnaam van Delft is de Prinsenstad. De stad heeft ongeveer 1500 monumenten en nog veel grachten in de historische binnenstad. Delft is ook de stad waar de schilders Johannes Vermeer en Pieter de Hooch woonden en werkten. Tijdens deze stadswandeling door Delft passeren we de mooiste historische plekken.  

In museum De Prinsenhof in Delft is de eerste overzichtstentoonstelling van de beroemde 17de-eeuwse schilder Pieter de Hooch in Nederland te zien. Met deze expositie krijgt Pieter de Hooch eindelijk de aandacht waar hij met zijn statuur recht op heeft. Na Johannes Vermeer wordt Pieter de Hooch internationaal beschouwd als de beroemdste Delftse meester van de Gouden Eeuw. In de tentoonstelling van staan de schilderijen die De Hooch in Delft heeft gemaakt (ca. 1652-1660) centraal: zijn mooiste binnenplaatsen en interieurs keren terug naar de stad waar ze bijna 400 jaar geleden zijn geschilderd. Maar liefst 29 topstukken van Pieter de Hooch komen uit vooraanstaande Europese en Amerikaanse musea naar Delft. Daaronder bevinden zich vele beroemde schilderijen die niet eerder (of zeer lang geleden) in Nederland te zien zijn geweest zoals ‘Binnenplaats van een huis in Delft’ uit de National Gallery (Londen). Daarnaast komen er bruiklenen uit musea als Museo Thyssen-Bornemisza (Madrid), het Kunsthaus Zürich en de National Gallery of Art (Washington). Een uitzonderlijk bruikleen is het meesterwerk 'Kaartspelers in een zonovergoten ruimte' uit de Britse Royal Collection. In de expositie zijn tevens bruiklenen te bewonderen van het Mauritshuis, Museum Boijmans Van Beuningen, het Amsterdam Museum en natuurlijk van het Rijksmuseum, dat één van de grootste verzamelingen De Hoochs in de wereld bezit. 

 

woensdag 6 november 2019 

DE AFREKENING, in het muzikale circuit 

muziektheatervoorstelling door Elisabeth Oets en Mi Ying Chen  

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

DE AFREKENING,  in het muzikale circuit. Een noodgedwongen afscheidstournee van DeDramaDiva’s. Het liefdesleven van de diva’s gaat finaal op de schop. Is het over de houdbaarheidsdatum heen? Een muzikaal DRAMA over DATE-leed en hoe een hechte vriendschap kan ontaarden in haat en wraak. En wat er zoal kan gebeuren als dames op leeftijd de DATINGMARKT op gaan… Hoe de DramaDiva’s veroordeeld zijn om hun tournee tot een goed einde te brengen, wordt gaandeweg duidelijk in deze hilarische voorstelling. De schitterende muziek van o.a. Purcell, Mozart, Chopin, Satie, Weill, staat echter niet garant voor een goede afloop. Een waarschuwing voor iedereen die overweegt om te gaan daten !! 

 

zondag 17 november 2019 

EXICON VOCAAL ENSEMBLE en LIGA VILMANE , orgel 

15.30 uur PKN Kerk, Von Heijdenstraat, Haaksbergen 

Entree € 15,00. Jongeren t/m 18 jaar gratis  

Exicon, een grote naam in Twente waar het gaat om koorzang. 12 Uitstekende zangers zingen, zonder dirigent, het meest prachtige repertoire. Op het programma, met de titel 'A Baltic Hike', staan werken van Baltische componisten, deels speciaal voor Exicon gecomponeerd. Liga Vilmane begeleidt Exicon aan het orgel. Het concert zal worden toegelicht.  

Let op!  

De voorstelling vindt plaats in de PKN Kerk en dus NIET in het Kulturhus! 

 

woensdag 20 november 2019 

MONET 

lezing door Frederike Upmeijer 

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

De Franse kunstschilder Claude Monet geldt als een van de belangrijkste schilders van het impressionisme. Monet en Pierre-Auguste Renoir zijn verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de ontwikkeling binnen de impressionistische stijl. Het schilderij  'Impression - soleil levant', dat Monet in 1872 schilderde, is de aanzet geweest tot de term ‘impressionisme’. Het schilderij werd in 1874 getoond tijdens een expositie, die werd gehouden in het atelier van de fotograaf Nadar. En dan: wie kent ze niet: de wereldberoemde waterlelies van Claude Monet (1840-1926)? Maar wie heeft deze kleurexplosies op doek in werkelijkheid gezien en zich verloren in de spiegelingen, niet meer wetende waar water begint en lucht ophoudt? In Nederland waren de laatste grote tentoonstellingen van Monet in 1986 in het Van Gogh Museum en in 1952 in het Gemeentemuseum. Een groot deel van zijn beroemde 'tuinen', die een belangrijke impact hadden op kunstenaars als Rothko en Pollock, is zelfs nog nooit in Nederland vertoond. Hoog tijd voor een groots eerbetoon in Gemeentemuseum Den Haag. In Monet - Tuinen van verbeelding (12 oktober 2019 t/m 02 februari 2020) worden maar liefst veertig internationale topstukken bijeengebracht. Het schilderij 'Blauweregen' uit de eigen collectie van het Gemeentemuseum is het stralende middelpunt. Deze expositie is de reden dat Frederieke Upmeijer is gevraagd om onze kennis van en over Claude Monet weer eens op te frissen. 

Frederike Upmeijer is kunsthistorica. Zij houdt lezingen en cursussen en begeleidt kunstreizen van o.a. NRC en de Vrije Academie. 

 

dinsdag 10 december 2019 

GABRIELE MÜNTER - schilderen zonder overvloed 

lezing door Ger Kuper 

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

De periode rondom het jaar 1900, de overgang van de negentiende naar de twintigste eeuw, wordt gekenmerkt door grote veranderingen op vele gebieden van de Europese samenleving. Zo zijn er grote ontdekkingen op het gebied van de natuurwetenschappen, ontstaan er politieke partijen, eisen vrouwen kiesrecht en in de schilderkunst overschrijdt het gevoel de werkelijkheid. In 1905 ontstaat in Dresden op initiatief van en viertal architectuurstudenten de kunstenaarsgroep ‘Die Brücke’ en in 1911 wordt in München door Wassily Kandinsky en anderen de kunstenaarsbeweging ‘ Die Blaue Reiter’ opgericht. Beide kunstrichtingen bestonden voor het overgrote deel uit mannen maar de ‘Malweiber’ zoals ze soms spottend genoemd werden bevochten hun plaats in de nieuwe kunst. Een van deze vrouwen is Gabriele Münter. Geboren in Berlijn in 1877 woont ze vanaf 1901 in München waar zij schilderonderwijs volgt in de ‘Damenakademie des Münchner Künstlerinnenvereins. In de jaren die volgen is zij veel met haar vrienden van de Blaue Reiter, in het bijzonder met Wassily Kandinsky met wie ze tot 1915 een relatie heeft, onderweg in Europa en in het Beierse land ten zuiden van München. In 1909 koopt zij in Murnau een huis dat vaak een trefpunt van de schilders van de Blaue Reiter is. Zij zal in Murnau blijven wonen tot het einde van haar leven in 1962. Haar oeuvre bestaat uit 2000 schilderijen en vele duizenden tekeningen en aquarellen.  Gabriele Münter is in Nederland niet erg bekend en amper vertegenwoordigd in collecties van Nederlandse musea. Toch wordt ze, naast Paula Modersohn-Becker beschouwd als de grootste kunstenares van de ‘Deutsche Moderne’ na 1900. Haar werk wordt gekenmerkt door schilderen zonder overvloed. Zij tracht in haar werk door te dringen tot het essentiële, tot het wezenlijke van de werkelijkheid. De naam van Gabriele Münter is ook verbonden aan de schenking die zij in 1957 deed aan de stad München. Deze schenking bestond uit een grote collectie werken van Blaue Reiter kunstenaars, waaronder vele werken van haarzelf en 80 werken van Wassily Kandinsky, die zij, omdat de kunstwerken door de nazi’s als Entartete Kunst waren bestempeld, ongeschonden door deze duistere periode had geloodst. Deze indrukwekkende collectie is in het Lenbachhaus in München te bewonderen. 

Ger Kupers is opgeleid als ingenieur aan de toenmalige Technische Hogeschool Twente. Hij heeft vele jaren in Duitsland gewoond en gewerkt en is tijdens zijn verblijf in Duitsland intensief in contact gekomen met de kunststromingen van het begin van de vorige eeuw. Zijn verdere belangstelling betreft de geschiedenis van wetenschap en technologie. Over beide onderwerpen houdt hij voordrachten. 

 

zaterdag 14 december 2019 

JAZZ AT THE KAPPEN 

MASHA BIJLSMA BAND en BART VAN LIER 

20.00 uur Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Entree € 15,00. Jongeren t/m 18 jaar gratis  

Ruud Ouwehand heeft speciaal voor deze voorstelling Masha Bijlsma (zang) uitgenodigd met haar project “For the Love of Abbey”. Hierin staat de muziek van Abbey Lincoln (1930-2010) centraal. Masha komt met haar band (Hans Kwakkernaat, piano; Ruud Ouwehand, bas; Dries Bijlsma, drums) in combinatie met de geweldige trombonist Bart van Lier. Hij is niet alleen een prachtige begeleider, maar ook een elegante, virtuoze solist die zijn instrument perfect beheerst. Stem en trombone, een niet-alledaagse, spannende combinatie. 

 

donderdag 9 januari 2020 

HERSTORY OF ART: KRACHTIGE VROUWEN IN DE KUNST 

lezing door Karin Haanappel 

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Michelangelo, Caravaggio, Rodin, Picasso – wie kent ze niet? Anguissola, Gentileschi, Claudel, Goncharova – wie kent ze wel? Samen met veel anderen hebben zij een bijdrage geleverd aan de geschiedenis der kunsten. Vrouwelijke kunstenaars zijn echter vaak in de vergetelheid geraakt of in de schaduw gebleven van ‘de grote meesters’. Immers, de kunstgeschiedenis is hoofdzakelijk gericht op ‘dead white male artists’. Het is nog steeds overduidelijk zijn verhaal (his story) dat de canon van de kunstgeschiedenis bepaalt. Vandaag de dag is er nog steeds geen sprake van gelijkwaardigheid tussen mannelijke en vrouwelijke kunstenaars. Zolang wij uitsluitend de traditionele canon der (kunst)geschiedenis voorgeschoteld krijgen, blijft de geschiedenis er een van helden en overwinnaars, van oorlogen en rooftochten. Ook de mythe van het ‘oerpatriarchaat’ wordt dan in stand gehouden. In ‘Herstory of Art’ ontrafelt kunsthistorica Karin Haanappel deze mythe. Zij laat ons een heel andere wereld ervaren, een wereld waarvan ook vrouwen deel uitmaken en waarin niet-westerse en prehistorische culturen eveneens van belang blijken te zijn. Door te starten met de vroegste kunstuitingen in de oude steentijd en vervolgens de vrouwelijke kunstenaars op de kaart te zetten tot het moment waarop de canon van de kunstgeschiedenis voor het eerst werd geschreven, plaatst zij haar verhaal van de kunst (her story of art) naast zijn verhaal van de kunst (his story of art). De focus ligt vooral op Europa, gezien vanuit een egalitair perspectief, zodat zichtbaar wordt dat kunst van meet af aan is gemaakt door mensen: mannen én vrouwen. 

Karin Haanappel studeerde algemene taalwetenschappen en kunstgeschiedenis in Utrecht en Camille Claudel l’or qu’elle trouve … was de titel van haar doctoraalscriptie waarmee ze in 1994 afstudeerde in kunstgeschiedenis en algemene letteren. Een jaar later besloot ze de postdoctorale lerarenopleiding te volgen en haar eerstegraads lesbevoegdheid voor kunstgeschiedenis te halen. Sinds 1996 doceert ze kunst- & cultuurgeschiedenis en naast haar werk als docent is ze gestart met een onderzoek naar de vergeten vrouwelijke kunstenaars in de westerse kunstgeschiedenis.  

 

zondag 12 januari 2020 

DELTA PIANO TRIO 

15.30 uur Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Entree € 15,00. Jongeren t/m 18 jaar gratis  

Een van de meest veelbelovende Nederlandse pianotrio’s komt op uitnodiging van de Kunstkring naar Haaksbergen. Het trio valt op door zijn persoonlijke klank en jeugdig enthousiasme. Het Delta Pianotrio valt sinds de oprichting in 2013 louter lof ten deel. Zo sleept het geregeld prijzen in de wacht, waaronder recentelijk een 1e prijs op de Orpheus Swiss Chamber Music Competition. Jeugdige passie gaat vergezeld van een gewichtig en volwassen begrip van de muziek. Onder meer Haydn, Vasks en Mendelssohn staan op het programma. 

 

woensdag 22 januari 2020 

GISÈLE VAN WATERSCHOOT VAN DER GRACHT  

literaire lezing door Annet Mooij 

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen  

Gisèle van Waterschoot van der Gracht (1912-2013), dochter van een Oostenrijkse barones en een Amsterdamse patriciër, woonde als kind in katholieke kostscholen en in een kasteel met zeventig kamers. Deze jeugd vormde de springplank voor een veelzijdige kunstenaarsloopbaan en een leven vol bijzondere vriendschappen en liefdes. Ze trouwde met oud-burgemeester Arnold d’Ailly en verbond haar lot aan de mysterieuze Duitse dichter Wolfgang Frommel en zijn schare jonge vrienden, die zij tijdens de bezetting onderdak verleende in haar kleine Amsterdamse bovenwoning. Na de oorlog ontstond hieruit Castrum Peregrini, een exclusief, met veel geheimzinnigheid omgeven uitgevershuis, Gisèles eigen Herengrachtfamilie. Zelf presenteerde Gisèle haar leven met succes als een sprookje. Maar hoe zag de werkelijkheid achter de fraaie façade eruit? Hoe hield deze vrijgevochten schilderes zich staande in de vrouwvijandige gemeenschap die Castrum Peregrini destijds was? In De eeuw van Gisèle reconstrueert Annet Mooij met gevoel en oog voor detail een veelbewogen en fascinerend leven. 

Annette Jacoba (Annet) Mooij (1961) is een Nederlandse onderzoekster en schrijfster, die vooral over historisch-sociologische onderwerpen publiceert. 

 

zondag 2 februari 2020 

RAOUL STEFFANI, bariton en GEROLD HUBER, piano 

15.30 uur  Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Entree € 15,00. Jongeren t/m 18 jaar gratis  

Iedereen droomt wel eens. Maar het zijn dichters en componisten die deze dromen vastleggen in prachtige gedichten en liederen. En er zijn zangers zoals de prachtige bariton Raoul Steffani die deze emoties vertolken. Begeleid door sterpianist Gerold Huber zingt Raoul liederen van Beethoven en Sjostakovitsch.  

 

donderdag 6 februari 2020 

ARMANDO 

lezing door Yvonne Ploum 

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Armando, geboren als Herman Dirk van Dodeweerd is één van de belangrijkste naoorlogse kunstenaars van Europa. Decennia lang werkte Armando aan zijn zeer persoonlijke en veelzijdige beeldende en literaire oeuvre. Zijn handschrift is expressief, zijn schilderijen pasteus en zijn sculpturen met veel kracht opgebouwd. De kunstenaar is naast beeldend kunstenaar en schrijver bekend geworden als dichter, violist, acteur, journalist, film-, televisie- en theatermaker. Het ongemakkelijk samengaan van schoonheid en kwaad, melancholie en (on)macht zijn terugkerende thema’s in Armando’s oeuvre. Armando, (Amsterdam, 18 september 1929 – Potsdam, 1 juli 2018), was een Nederlandse kunstschilder, beeldhouwer, dichter, schrijver, violist, acteur, journalist, film-, televisie- en theatermaker. Armando was zijn officiële naam; zijn geboortenaam, het pseudoniem zoals hij het noemde, bestond voor hem niet meer. Later heeft hij zijn oorspronkelijke naam in het register van de burgerlijke stand laten wijzigen in Armando, een Italiaanse versie van de naam Herman, die hij te danken had aan zijn Italiaanse grootmoeder. Betekenissen als 'zich wapenend', zoals de literaire analisten in zijn naam zien, zijn dus toevallig. Zelf zag hij zijn werk als 'Gesamtkunstwerk', waarvoor zijn ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog in de omgeving van Kamp Amersfoort de basis vormden. 

Yvonne Ploum is directeur van de ErfgoedAcademie, het opleidingsinstituut voor erfgoedprofessionals. De ErfgoedAcademie is gevestigd in Amersfoort en is een initiatief van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en het Nationaal Restauratiefonds. Hiervoor was ze hoofd van het Armando Museum in Amersfoort en directeur van het Museum Oud-Amelisweerd in Bunnik. 

 

dinsdag 18 februari 2020 

VROUWELIJKE COMPONISTEN  

lezing door Noud Bles 

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Vrouwelijke klassieke componisten staan ook heden ten dage nog altijd in de schaduw van mannelijke tijdgenoten. Denk aan: Clara Schumann (vrouw van Robert) of Fanny Mendelssohn (zus van Felix). Of – erger nog – zijn de vrouwelijke componisten door iedereen vergeten, door het stof van de tijd liefdeloos toegedekt of als voetnoot in de muziekgeschiedenis weggezet. Noud Bles schreef een roman die eind 2017 verscheen: "De verborgen hand". Hoofdthema van de roman is vriendschap, plaats van handeling: de toneelwereld, en een bijzondere plaats is ingeruimd voor vrouwelijke componisten. Maar liefst 14 vrouwelijke componisten worden in het verhaal opgevoerd, zowel hun leven als hun werk. Steeds wordt van hen een compositie genoemd en wordt deze in het verhaal opgenomen als een eigen, zelfstandig romanelement. Hoe de musicerende vrouwen hun plek in de roman hebben gekregen en welke rol hun werk in De verborgen hand speelt, wordt op deze lezing uit de doeken gedaan. Als uit te werken voorbeeld één vrouwelijke componist: Maria Theresia von Paradis. Haar bijzondere leven en haar vrijwel onbekende composities illustreren de moeilijke weg, die talentvolle vrouwelijke muziekkunstenaars moesten afleggen. Vanzelfsprekend ontbreken muzikale illustraties niet. Ook worden kleine uitstapjes gemaakt naar andere componistes die in het boek voorkomen.  

Noud Bles, schrijver van romans, verhalen en gedichten. De roman De verborgen hand verscheen in 2017 bij Uitgeverij Aspekt. Najaar 2018 verscheen bij deze uitgeverij de herziene herdruk van De Poolse weg, een roman uit 1990 over de verhouding tussen Oost- en West-Europa.  

 

dinsdag 10 maart 2020 

SASKIA GOLDSCHMIDT 

literaire lezing door Saskia Goldschmidt 

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Saskia Goldschmidt debuteerde in 2011 met 'Verplicht gelukkig', portret van een familie, een boek waarin ze onderzoekt hoe trauma’s van ouders, behept met overlevingsschuld, worden doorgegeven aan de naoorlogse generatie. Na deze wervelende start had Goldschmidt de smaak te pakken en anderhalf jaar later volgde haar eerste roman 'De Hormoonfabriek'. Het boek stond op de Longlist voor de Libris Literatuurprijs en werd genomineerd voor de Euregioprijs. Vertalingen verschenen in Amerika, Duitsland, Frankrijk, Zuid-Afrika, Engeland, Turkije en Bulgarije. Samen met radiomaker en scenarioschrijver Peter te Nuyl schreef Goldschmidt het scenario voor de gelijknamige twaalf en een half uur durende podcast die op Radio 1 werd uitgezonden. Filmtalents, de productiemaatschappij van Jaques Audiard, nam een optie op de filmrechten. 

In 2015 verscheen 'De Voddenkoningin, waarvan in juni 2018 bij DTV de Duitse vertaling verschijnt, 'Die Vintage Queen'. 

Sinds het najaar van 2016 verblijft Goldschmidt op het Hogeland van Groningen, in een klein huisje buiten het dorp: bij de Plus twee kilometer het betonpad af. Voordat Goldschmidt zich full time op het schrijven stortte, was ze dertig jaar lang theatermaker, producent en docent. Ze werkte intensief samen met verschillende jeugdtheatergezelschappen: Theatergroep Wederzijds, Sonnevanck, Artemis, Dox, Wijnand Stomp. Ze maakte diverse voorstellingen met choreograaf Sassan Saghar Yaghmai en met Ad de Bont, met wie ze jeugd- jongerentheater produceerde op Curaçao, in intensieve samenwerking met acteurs en schrijvers van daar, zoals Roland Colastica en Albert Schoobaar. 

Ook was ze projectmanager bij het Tropenmuseum Junior, waar ze drie jaar een uitwisselingsproject tussen kinderen uit Amsterdam en Teheran leidde. 

Twintig jaar werkte ze als trainingsactrice en co-trainer voor verschillende organisaties, maar in hoofdzaak voor het AMC. Ze gaf communicatietrainingen aan specialisten en verpleegkundigen. 

Voor de auteursbond en de NVJ Academy traint Goldschmidt auteurs en journalisten in het presenteren van hun werk. 

 

zondag 15 maart 2020 

RALPH VAN RAAT 

15.30 uur Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Entree € 15,00. Jongeren t/m 18 jaar gratis  

Pianist pur sang. Specialist in ‘muziek van nu’ toegankelijk maken voor een breed publiek. Sinds zijn tienerjaren is Ralph van Raat al gefascineerd door twintigste-eeuwse en hedendaagse klassieke muziek. Hij wijdt het grootste deel van zijn tijd dan ook aan de ¬muziek van nu – hoewel zijn repertoire breed is en composities van de Barok tot heden omvat. Bekende hedendaagse componisten droegen muziek aan hem op. Programma wordt nog vastgesteld.  

 

zaterdag 4 april 2020 

WOAR GEET 'T OP AN? 

excursie naar nog onbekende bestemming 

 

zaterdag 18 april 2020 

DE GRENS 

muziektheatervoorstelling door Ekaterina Levental 

20.00 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Entree € 15,00. Jongeren t/m 18 jaar gratis  

Muziektheatervoorstelling 'De Grens' is gebaseerd op dagboekfragmenten van Ekaterina Levental, uit de periode waarin ze als 16-jarige vluchteling aankwam in Haaksbergen. In een indrukwekkende one-woman show vertelt ze over haar zoektocht naar een nieuwe identiteit in een maatschappij waar ze geen deel van kan zijn. 

 

dinsdag 21 april 2018 

KUNST EN MODE 

lezing door Marian Conrads 

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Plaats een dame in een empirejapon uit de napoleontische tijd naast de Madeleine in Parijs en het is duidelijk hoe de vormen van architectuur en mode op elkaar aansluiten. Zoals de op-art en pop-art de mode van de jaren zestig inspireerden, het kubisme en de opgravingen in Egypte de vormen van de jaren twintig van de twintigste eeuw, de Chinese keramiek en kunst de motieven op de japonnen uit de achttiende eeuw, zo kunnen we spreken over een relatie tussen kunst en mode. Mode is evenals kunst beïnvloed door o.a. cultuur, leefomstandigheden, techniek en onverwachte gebeurtenissen. Deze lezing geeft een beeld van kunst en mode heden en verleden. 

Marian Conrads deed eindexamen aan het Stedelijk Gymnasium te Utrecht en behaalde haar doctoraalexamen in de kostuumgeschiedenis en theaterwetenschappen  aan de Universiteit van Utrecht.  

Zij promoveerde daar op het kostuumboek van de 16de eeuwse, Vlaamse, dichter-schilder Lucas d'Heere.  Zij was adjunct-directeur van de afdeling Textiel en Modevormgeving aan de K.A.B.K in Den Haag en gastdocent aan Hogescholen en Universiteiten. Van 2009 tot 2014 was zij gastdocent Beeldende Vormen te Paramaribo, Suriname. Van haar verschenen boeken over de geschiedenis van het kostuum, mode en accessoires en artikelen over deze onderwerpen.  Haar oude liefde voor Egyptologie uit zich in haar huidige studie van de hiërogliefen. Daarnaast werkt zij aan een boek over de kleding in Zuid Amerika.  


Stuur e-mail



* Invoer verplicht
Website by Tomston