■ BEELDENDE KUNSTLEZING
donderdag 30 november 2017
GERHARD RICHTER
lezing door Frederike Upmeijer

19.30 uur in De Richtershof, Jhr. von Heijdenstraat 6, Haaksbergen
Gerhard Richter (geboren in Dresden in 1932, opgegroeid in de DDR en in 1961 uitgewe­ken naar West-Duitsland) is de afgelopen vier, vijf decennia uitgegroeid tot een soort schil­derende halfgod. De lijst met belangrijke onderscheidingen, veilingrecords, Documenta-presentaties, retrospectieven en tentoonstellingen (alleen in 2017 al tien solo’s en groeps­tentoonstellingen) is onafzienbaar lang. Redenen genoeg om ook in Haaksbergen nader kennis te maken met deze wereldberoemde kunstenaar. Daarom was Frederieke Upmeijer gevraagd hem nader te komen introduceren. Dat zou eigenlijk in het vorige KKH-seizoen al gebeuren, maar die lezing kon toen door onverwachte familieomstandigheden niet door gaan. Richter is echter zo'n grootheid dat ook een lezing op de 30ste november nog steeds niet aan actualiteit had ingeboet. In een (veel geciteerd) vraaggesprek in 1972 zegt Richter: „Het enige duidelijke wat ik over de werkelijkheid kan zeggen, is hoe ik mij ertoe verhoud. En die verhouding heeft altijd te maken met onscherpte, onzekerheid, vluchtigheid, gedeeltelijkheid. Ik wantrouw de reali­teit niet, want daar weet ik zo goed als niets van, maar wel het beeld van de realiteit dat onze zintuigen ons aanreiken en dat onvolkomen, beperkt is.” Deze als credo op te vatten uitspraak leidde tot series: gordijnen op tal van manieren geschilderd, de stoel in serie ge­schilderd, boslandschappen, gezinskitsch, toeristenvermaak, politiek geweld, kleurcodes, kleurstrepen, abstracte rasters die ook venster zijn. Elke variatie op een motief schept bij Richter een nieuw motief. Kortom over deze Boeiende kunstenaar was veel te vertellen. En het was weer een genot om naar Frederieke te kunnen luisteren. Zij besprak chronologische Richters carrière als beeldend kunstenaar en eindigde haar verhaal met speciale aandacht voor zijn laat-abstracte schilderijen. Die maakt hij door verf op een doek of een paneel aan te brengen en daarna die verf vervolgens met een spatel of een rakel uit te smeren, zodat er een complex stelsel van lagen en kleuren ontstaat. En dankzij het onvolprezen YouTube konden we hem met deze bijzondere techniek in de weer zien. Het was een mooie avond die Frederieke had voorgeschoteld. Zij kreeg daarvoor een welverdiend applaus van de ruim zestig aanwezigen.


■ MUZIEKTHEATERLEZING donderdag 23 november 2017
GESCHIEDENIS VAN DE MUSICAL
lezing door Sylvia Alting van Geusau, theater- en kunsthistoricus 19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen
Er waren ondanks het herfstige weer toch nog ruim veertig mensen naar de foyer van Theater De Kappen gekomen om Sylvia Alting van Geusau te horen vertellen over de geschiedenis van de Musical. Zij had een leuke PowerPointpresentatie gemaakt met veel au­dio- en videofragmenten. Sylvia begon haar lezing met een kleine quiz. Het publiek moest raden uit welke musicals de songs die ze liet horen afkomstig waren. Dit leverde vele AAHH's en OOHH's van verrassing en herkenning op en zorgde voor een hele ontspannen sfeer. Een musical is een theatervorm die muziek, liedjes, gesproken dialogen en dans combineert. Het emotionele deel van het stuk – humor, pathos, liefde, woede – en ook het verhaal op zich worden gebracht door woorden, muziek, bewegin­gen en technische aspecten als entertainment in één geïntegreerd geheel. Sinds het begin van de 20ste eeuw worden musical-theaterstukken kortweg 'musicals' genoemd. De eerste musicals werden aan het einde van de 19de eeuw in New York geproduceerd. Het genre kwam voort uit de vaudeville- en revuetraditie, met als belangrijkste verschil dat musicals een doorlopend verhaal kenden. Daarmee was de musical eveneens verwant aan opera en operette. Dankzij de vlotte en geestige presentatie van Sylvia weten we nu dat de scheidingslijn tussen musical en verwante genres niet eenduidig is. Er zijn dan ook verschillende producties die als 'de eerste musical in de geschiedenis' worden beschouwd. The Black Crook uit 1866 wordt vaak genoemd, maar velen beschouwen pas het veel grootschaliger Show Boat (1927) als zodanig. Na de pauze ging de goedlachse spreekster nader in op de geschiedenis van de musicals in Nederland. En daarbij horen bekende namen als Annie M.G. Schmidt, Harrie Bannink, Conny Stuart, Willem Nijholt, Joop van den Ende, Albert Verlinde en vele vele anderen die al dan niet ter sprake kwamen. Het was een geslaagde avond over een interessant stuk theatergeschiedenis.


■ ZONDAGMIDDAGCONCERT
zondag 19 november 2017
COR BAKKER, piano en FAY CLAASSEN, zang
15.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen
Een dikke honderdentachtig man in de zaal. Het was het misschien wel drukst bezochte zondagmiddagconcert uit de geschiedenis van de Kunstkring. Fay Claassen en Cor Bakker met “Cor-I-Fay”. Een programma van Bach tot de Beatles en van Annie M.G. Schmidt tot Toon Hermans. Jazzy ballads, Braziliaans Nederlands- en Engelstalig, gelardeerd met komische anekdotes, Het werd een topconcert deze zondagmiddag in de grote zaal van Theater De Kappen. Fay Claassen zong de sterren van de hemel. En dat allemaal schijnbaar moeiteloos, intiem, intens en met een perfecte timing. En Cor blonk uit op de Yamaha C5 en op zijn keyboard met bijzondere samples. Heel bijzonder was zijn vertolking van “Old Friend” een Mendelsohniaans Lied Ohne Worte van de wereldberoemde Belg Jean “Toots” Thielemans. Cor is niet alleen een formidabele solist maar ook een begenadigd begeleider. Fay heeft daarover gezegd: “ …. met Cor speel je als met een heel orkest.” En dat ze daarmee de spijker op zijn kop sloeg werd ook in Haaksbergen gedemonstreerd. Het was een prachtig concert waaraan de vele aanwezigen met zeer veel plezier zullen terug denken.


■ EXCURSIE zaterdag 11 november 2017
Excursie naar Wuppertal en Essen
Met 60 personen was de bus weer tot de laatste plaats bezet. Wuppertal ligt niet naast de deur, maar de lange reis was weer aangenaam en comfortabel mede dankzij de goede verzorging door Paula, Nell en Azarja. Zij voorzagen op de heenweg iedereen van een bakkie troost en Bussinkkoekjes. Azarja gaf in de bus ook nog een boeiende lezing over de radicale vernieuwer en einzelganger Edouard Manet. De weergoden waren ons op deze dag niet echt welgevallig. Zij zorgden ervoor dat Wuppertal, de stad van de Schwebebahn, zich nogal troosteloos presenteerde. Gelukkig waren er binnen in het von der Heydtmuseum vele zonnige taferelen te bewonderen op de grote Manet-tentoonstelling. Daar kon men genieten, niet alleen van zijn werken maar ook van die van zijn leermeester Thomas Couture en andere tijdgenoten zoals, Degas, Monet, Sisley, Corot, Courbet en vele vele anderen (waaronder ook beroemde namen uit de beginjaren van de fotografie). De gebruikelijke lunch was deze dag vervangen door een ‘richtiges Mittagsessen'. Dit viel bij de Kunstkringers goed in de smaak. De excursie werd vervolgd in Essen, waar een rondleiding werd gegeven door het vermaarde Aalto-theater. Dit pas in de jaren tachtig van de vorige eeuw gereed gekomen gebouw maakte mede door de goede rondleidsters grote indruk. De hapjes en de drankjes op de terugreis waren, net als in andere jaren, weer een groot succes. Ze gingen er net zo in als de koek op de heenreis. Wim van Hagen bedankte in zijn afscheidswoordje namens alle deelnemers Azarja, de organisator van deze dag. Voor haar was er een welverdiend applaus.    


■ BEELDENDE KUNSTLEZING

donderdag 26 oktober 2017
DE STIJL
lezing door Sophie Tutelaers
19.30 uur in de Richtershof, Jhr. von Heijdenstraat 6, Haaksbergen

De vorige keer dat Sophie Tutelaers voor de Kunstkring sprak waren er maar liefst 150 mensen naar de protestantse kerk gekomen. Dat was in januari 2016. Zij behandelde toen leven en werk van Jeroen Bosch. Dit astronomische bezoekersrecord werd dit keer in de Richtershof zelfs niet benaderd. Nu waren er een kleine 70 mensen om haar te horen vertellen over de geschiedenis van De stijl. Toch is ook dit een respectabel aantal toehoorders. Temeer omdat elders in Haaksbergen Paulien Cornellise acte de présence gaf. En die viste daarmee qua bezoekerspopulatie in dezelfde vijver. Kortom het was een goed gevulde zaal in de voor kunstkringers zo vertrouwde Richtershof. De lezing van Sophie was weer een feest. Zij behandelde eerst de tijd die vooraf ging aan De Stijl. Zo werd duidelijk dat deze belangrijke stroming in de kunstwereld niet als bij toverslag ontstond, maar stevig was ingebed in en leunde op de traditie. Uitvoerig werd stilgestaan bij de grote namen. Van Doesburg, Mondriaan, van der Leck, Rietveld en Huszar. De betekenis van hun oeuvre kent door de geestdriftige uitleg van Sophie geen geheimen meer voor een ieder die er deze avond bij was. 


■ LITERAIRE LEZING

MARJAN BERK
lezing door/met Marjan Berk
20.00 uur in Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen
(in samenwerking met de bibliotheek en Boek en Buro)  
woensdag 11 oktober 2017

Voor de lezing van Marjan Berk waren maar liefst 120 mensen naar de foyer van theater De Kappen getogen. Daar sprak zij over haar in juni 2017 verschenen boek ‘Flip’. Helaas was de geluidsinstallatie niet optimaal afgeregeld waardoor veel van de vaak hilarische dialogen soms moeilijk te verstaan waren. Maar dat kon de pret voor de spreekster niet drukken. Zij ging onverdroten voort aangemoedigd door een volop genietend publiek. Dat wil zeggen, bijna volledig, want er waren een paar luisteraars aan wie het openhartige en onbesmuikte taalgebruik Van de spreekster niet besteed bleek. Voor de pauze las ze ook nog uit haar boek ‘Nooit Oud .toen iedereen daarna aan de koffie, fris of wijn ging zorgden enkele techneuten voor het herstel van het juiste geluidsvolume. Marjan Berk sloot de avond af met het beantwoorden van de vele vragen die er bij het publiek leefden. Zij deed dit met heel veel humor en de nodige zelfspot. Zij vertelde over haar Amsterdamse pied da terre in het Okkohofje waar veel van haar werk het levenslicht zag en ziet. En over het onvolprezen Kalenberg waar ze woont. Zo werd het een avond die aangenaam voortkabbelend tot een einde kwam.


■ ZONDAGMIDDAGCONCERT

zondag 8 oktober 2017
ALEXANDRA KAPTEIN, piano 15.30 uur
Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Met een uitstekend bezocht zondagmiddagconcert (ca. 110 pers.) in de foyer van theater De Kappen kende de Kunstkring een heel mooie start van het muziekseizoen. Het eerste concert werd gegeven door de pas 18-jarige Alexandra Kaptein. Zij was de winnaar van de International Piano Competition for Young Musicians 2016. Met composities van Bach, Beethoven, Schumann en Prokofiev nam ze het publiek mee langs de barok, klassiek, romantiek en het modernisme. De geboren Enschedese studeert klassieke piano aan het ArtEz Conservatorium in Zwolle. Haar faam als aanstormend talent' maakte ze deze middag voor een enthousiast en aandachtig luistrend publiek meer dan waar. Na afloop vertrouwde ze de journaliste van TC Tubantia toe: "Het kan altijd beter", zei Alexandra, die in het voorgaande weekend halve finaliste was in het pianoconcours in Verona. "Niet gewonnen. Maar concoursen zijn heel leerzaam en goed voor je ontwikkeling.. Sinds de winst in Enschede in 2016 is ze gegroeid. Dat ze daar ook de publieksprijs kreeg heeft haar een flinke oppepper gegeven. "Die waardering heeft bevestigd dat dit echt mijn ding is. Je krijgt naam en wordt gevraagd voor concerten. Want ja, zo af en toe moet je wat verdienen", zei ze met een lach.


■ ALGEMENE LEDENVERGADERING

zaterdag 23 september 2017
14.00 uur in Hotel Restaurant Kloppendiek in Zwillbrock (D)

Kwamen er voor de kerstnachtmis in 1651 zeker duizend katholieken uit Nederland naar Zwillbrock, zoals Bart ten Bruggencate in zijn toelichting in INFORMATIEF schreef, op 23 september 2017 kwamen er 52 leden voor de algemene ledenvergadering uit Nederland naar (het kerkje in) Zwillbrock. In restaurant Kloppendiek begon om ongeveer 14.00 uur de vergadering, die zoals alle jaren volgens agenda verliep. De secretaris, de penningmeester en de voorzitter van de kascommissie deden achtereenvolgens verslag van het afgelopen jaar. Ook de begroting voor het nieuwe seizoen werd besproken. Volgens rooster was Bart ten Bruggencate aan de beurt om als bestuurslid af te treden, hij werd bij acclamatie herbenoemd en daarmee begint hij aan zijn 11e ambtstermijn! Aan het luide applaus bij zijn herbenoeming te oordelen, mogen we blij zijn, dat de ambtstermijnen als bestuurslid van de KKH niet tot 3 beperkt zijn. Even voor 15.00 uur toog men naar het prachtige barokkerkje, waar iedereen onder het orgelspel van Wim Fransen een plaatsje zocht. Het kerkje heeft een bijzonder fraai orgel. Om naar te kijken, maar volgens Dhr. Fransen was het ook een feest om het te bespelen. Hij speelde o.a. ‘Toccata’, eerste deel, van Theodore Dubois, van G.F.Händel een kort naamloos stukje, van Cesar Franck een deel uit zijn ‘sept pieces pour orgue’ en het koraal ‘Liebster Jesu, wir sind hier’ van J.S.Bach. De aanwezigen konden getuigen, dat er ook een schitterende klank in het orgel zit. Het orgel werd tussen 1723 en 1748 vervaardigd vertelde de heer Karl-Heinz Orriens ons. Uiteraard vertelde hij nog meer over het kerkje. Hij deed dat in het Duits en dat was niet het probleem voor de leden. Het geluid was dat wel, helaas. Met microfoon was hij voor een aantal leden niet te verstaan en zonder microfoon konden een aantal andere leden hem niet goed volgen.

Stuur e-mail



* Invoer verplicht
Website by Tomston