zaterdag 25 mei 2019 

MUSEUM VOORLINDEN en MUSEUM BEELDEN AAN ZEE 

excursie naar Wassenaar en Scheveningen 

Met een kleine 50 man (M/V) aan boord toog de touringcar van Ter Doest uit Hengevelde deze ochtend westwaarts. De eerste pleisterplaats was de Caldic-collectie van Joop van Caldenborgh in het in 2016 geopende Museum Voorlinden in Wassenaar. Dit bleek een schot in de roos, want iedereen was verrukt van zowel de architectuur als van de indrukwekkende verzameling eigentijdse topkunst. In de bus had Azarja Al het nodige verteld, zodat iedereen goed voorbereid was. Grote indruk maakten de werken in de speciale tentoonstelling van de Zuid-Koreaanse kunstenaar Do Ho Suh (1962). De permanent geïnstalleerde werken in Museum Voorlinden zijn stuk voor stuk belevingskunstwerken. Ze laten zich niet beschrijven – je moet ze ondergaan. Highlights waren bijvoorbeeld Swimming Pool van Leandro Erlich en de sculptuur Open Ended van de Amerikaanse kunstenaar Richard Serra. Dit cortenstalen werk weegt maar liefst 216 ton, is 4 meter hoog, 18 meter lang en 7 meter breed. Het is een kunstwerk vol tegenstellingen: het is tegelijk elegant én loodzwaar, industrieel én organisch, statig én speels, hol én bol. Zes gewelfde stalen platen vormen samen een doolhof. Kunst kijken maakt hongerig. Maar daar was rekening mee gehouden. Tussen de middag werd uitgebreid geluncht bij Van der Valk in Wassenaar. Op het middagprogramma stond een bezoek aan Museum Beelden Aan Zee. Het enthousiasme voor het daar getoonde werk was jammer genoeg niet erg groot. Men was niet echt te porren voor het werk in de overzichtstentoonstelling van Carel Visser. Maar de locatie, het uitzicht op zee en werk van diverse andere beeldhouwers maakten alees goed. Dus verliep de terugweg in opperbeste stemming. Te meer omdat er natuurlijk weer van alles te nippen en te happen viel.Geen wonder dat de organisatoren op een welverdiend applaus werden getrakteerd. Azarja en Nell, het was weer TOP!!

zondag 14 april 2019  

BRITTEN JEUGDSTRIJKORKEST met o.a. MARTINE VELTHUIS, viool   

15.30 u. Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

Ter afsluiting van het muziekseizoen 2018-2019 was er een concert in de grote zaal van Theater De Kappen. Ruim 130 mensen waren naar het Kulturhus gekomen, benieuwd naar HET BRITTEN dat musiceert onder de liefdevolle en bezielende leiding van Loes Visser. Haar enthousiasme haalt het beste uit haar jonge orkestleden en solisten, die allen grote bijval mochten oogsten. HET BRITTEN presenteert zich zoals alle moderne strijkorkesten; alle (alt-)violisten staan achter de lessenaar en alleen de cellisten en contrabassisten zitten. De bijzondere aandacht van het publiek betrof het optreden van Martine Velthuis. Zij speelde twee delen uit het vioolconcert in d klein, een jeugdwerk van Felix Mendelsohn Bartholdy. Behalve Martine werden ook enkele jeugdige prijswinnaars van het Britten Jeugd concours door het orkest begeleid. Zo soleerde Sunniva Skaug (15 jaar, Delft, altviool) in Badings ‘Concert voor altviool’, Merel Coster (12 jaar, Enschede, cello) speelde de roerende ‘Chanson Triste’ van Tsjaikovski en Lola Yurakic (14 jaar, Gouda, cello) ontfermde zich over Glazunovs lyrische ‘Chant du Ménestrel’. Op het programma stonden verder werken van twee Britse grootheden met totaal verschillende carrières. Edward Elgar en Freddy Mercury. Een serenade van de eerste en een verrassende bewerking voor strijkorkest van de Bohemian Rhapsody van de tweede. Deze composities sloten prachtig op elkaar aan. Tot slot Chiel Meijerings eigen bewerking voor strijkorkest van  'Candybox', dat hij oorspronkelijk voor strijkkwartet schreef. De jonge musici en hun enthousiaste dirigente werden aan het eind van het concert bedolven onder een klaterend applaus. 

 

woensdag 10 april 2019  

HET TROMPE L’OEIL  

lezing door Aldwin Kroeze  

19.30 uur in de Richtershof, Jhr. von Heijdenstraat 6, Haaksbergen 

MET OPEN OGEN, een blik op het trompe l'oeil. Zo had Aldwin Kroeze zijn lezing genoemd die hij voor zo'n zeventig aanwezigen hield in de voor de Kunstkring zo vertrouwde Richtertshof. Enkele jaren geleden maakte deze spreker al een onuitwisbare indruk toen hij op 14 december 2016 in de voormalige foyer van De Kappen sprak over Jan Weissenbruch. Kroeze liet zien dat het trompe-l'oeil (= frans en betekent letterlijk "bedrieg het oog", ofwel gezichtsbedrog) op zeer veel manieren werd en wordt toegepast in allerlei kunstvormen. Met de vele voorbeelden die hij gedurende de lezing liet zien wist hij telkens weer te verrassen. Omdat hij een werkelijk virtuoze verteller is, werd het weer een geweldige avond! Aldwin Kroeze maakt van elke lezing een belevenis.       


woensdag 27 maart 2019  

MICHELLE VISSER  

literaire lezing door/met Michelle Visser    

19.30 uur Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

Voor een zeer bescheiden gehoor van slechts 33 personen vertelde de in Meppel geboren Hengelose schrijfster Michelle Visser over haar bestaan als schrijfster van historische en feelgood romans. Ze debuteerde met Véronique, een kloeke historische roman twee jaar later gevolgd door Opstand. En dat terwijl ze eigenlijk vergeten was dat ze schrijfster wilde worden. Ze had namelijk de Hogere Europese Beroepen Opleiding (HEBO) gedaan en was in de communicatie verzeild geraakt. En dan, op een goede dag zat ze fijn bij het vakantiehuis van haar ouders in Frankrijk. Lekker zomers niksen, een boek lezen en tussendoor wat voor zich uit staren. Een mooie omgeving, dacht ze. Landelijk. Romantisch ook. Het soort decor waar de succesvolle feelgoodromans van de Britse schrijfster Santa Montefiore zich afspelen. Als ze dat zelf nou eens zou proberen. Waarom niet? Ze begon te schrijven en voor ze het wist zat ze zo diep in het begonnen verhaal, dat in 2015 als de roman Het huis met de blauwe luiken zou worden uitgegeven, dat ze niet meer kon stoppen. In de jaren daarvoor nadat haar eerste, historische roman verscheen, zei ze nog dat ze nooit boeken in andere genres zou schrijven. Het liep dus anders. Er volgde nog een "Franse" roman,  Een lucht vol Franse dromen. In 2019 verscheen weer een historische roman Eline, waarin ook een duidelijke rol is weggelegd voor Aletta Jacobs en haar zuster Charlotte. Michelle Visser las hieruit voor. Na de pauze was er een levendige interactie met het publiek dat veel vragen stelde over de techniek van het schrijverschap. 

 

zondag 17 maart 2019  

CARLA LEURS, viool  

15.30 u. Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

Meer dan 80 mensen waren getuigen van een bijzonder mooi concert rond Bach, met als soliste de Carla Leurs, soloviolist en concertmeester van het Orkest van het Oosten. Zij speelde Bachs 2e en 3e Partita voor viool, die deel uitmaken van wat je ‘De Bijbel’ voor de viool mag noemen. Daarnaast speelde zij de 2e sonate voor viool solo (opgedragen aan Jacques Thibaut) van Eugène Ysaÿe, de beroemde Belgische violist uit de 2e helft van 19e eeuw, die ook prachtige vioolwerken componeerde.  

Het concert werd ingeleid door Ben Coelman, musicoloog uit Enschede, vast verbonden aan de Nationale Reisopera als hoofd publiciteit en educatie. Hij was al vaker gast van De Kunstkring. Met zijn levendige gave van het woord en grote kennis van de muziek leidde hij het programma voortreffelijk in. Zo vertelde hij over de relatief jonge geschiedenis van de viool als solo-instrument toe en waarom het oeuvre klein. En bij  Ysaÿe, groot bewonderaar van Bach, kregen wij te horen waarom hij in zijn vioolsonate, opgedragen aan de violist Jacques Thibaut, opende met het thema uit Bachs 3e partita.  

Nieuw was de opstelling en in de kleine zaal van Theater De kappen. Op speciaal verzoek van Carla Leurs is afgeweken van de gebruikelijke opstelling, waar publiek en musici confronterend tegenover elkaar staan. Met hulp van vaardige handen ontstond op het laatste moment een nieuwe zaal, waar de stoelen in een ovaal rondom Carla waren geplaatst, met plaats voor Carla centraal in het midden, te midden van haar publiek. Een schemerlamp naast haar lessenaar maakte de huiskamersfeer compleet.  

Het was prachtig concert, ook dankzij de levendige en persoonlijke toelichtingen van Carla zelf, in dialoog met Ben en tussen de delen door, voor een dankbaar publiek, dat bij Carla’s voortreffelijke en eigenzinnige spel geconcentreerd en muisstil luisterde.  



dinsdag 5 maart 2019  

ANISH KAPOOR  

lezing door Ischa Havens  

19.30 uur in de Richtershof, Jhr. von Heijdenstraat 6, Haaksbergen  

Anish Kapoor, hallucinerend kunstenaar (Bombay, India, 1954), zoon van een Joodse moeder en een Hindoestaanse vader, werd levendig en deskundig ingeleid door Ischa Havens, freelance medewerker van Museum Du Pont, dat een grote rol speelde in de ontwikkeling van Anish Kapoor. Velen van de ruim zeventig bezoekers bleken, ook uit eigen waarneming, goed op de hoogte van Kapoors werk. Het leidde tot een levendig spel van vraag en antwoord, waarbij ook voor Ischa Havens nog een en ander te leren viel. Mooi was de aanwezigheid van een tien jaar oude jongen die werken van Kapoor kende uit Berlijn en goed over zijn indrukken kon vertellen.

Voor de pauze werd Kapoor behandeld als experimenteel kunstenaar, zoekend en werkend met pig-menten en spelend met vorm en ruimte (binnen, buiten). Hoe kan je ruimte laten verdwijnen in een plat vlak? Door (nagenoeg) absolute licht absorptie te combineren met perfecte geometrische vormen, waardoor visuele kaders (hoeken, lijnen, schaduwen) verdwijnen en de ruimtelijke vorm in een ogen-schijnlijk plat vlak verandert. Na de pauze is de omkering belicht, waarbij Kapoor reflectie tegenover absorptie en vormloosheid tegenover vorm stelde, leidend tot intens reflecterende werken in musea en landschappen en tot vrolijke experimenten met vormloosheid (kanon schiet was op muur). Na deze experimenten koos Kapoor voor giga grote hallucinerende werken, waarbij veel samenkomt. Het was een levendige en boeiende avond.


donderdag 21 februari 2019  

DE VLAAMSE PRIMITIEVEN  

lezing door Jeanne van der Stappen-Heyvaert  

19.30 uur in de Richtershof, Jhr. von Heijdenstraat 6, Haaksbergen  

De fascinatie van Jeanne van der Stappen-Heyvaert voor de Vlaamse primitieven dateert uit haar kindertijd. Als tienjarig meisje werd ze tijdens een schoolreisje naar Gent geconfronteerd met de schilderkunst van de gebroeders van Eyck. Die gebeurtenis heeft een onuitwisbare indruk op haar gemaakt en heeft de basis gelegd voor een fascinatie die tot op de huidige dag voortduurt. Haar lezing over dit onderwerp werd dan ook gekenmerkt door grote kennis van zaken en aanstekelijke geestdrift. De Vlaamse primitieven hadden een geperfectioneerde olieverftechniek op eikenhouten panelen ontwikkeld met als resultaat een ongeëvenaarde helderheid, en kleuren die na vele eeuwen nog altijd schitteren. Met die techniek, en dankzij een scherpe observatie van de werkelijkheid, bereikten zij een ongekend realistische weergave van de stoffelijke wereld. Behalve aandacht voor het mooiste schilderij ter wereld werden ook andere grootheden niet vergeten. behalve de meester van Flémalle passeerden o.a ook Rogier van der Weyden, Dieric Bouts, Hans Memling, en Robert Campin de revue. De ruim zestig in de Richtershof aanwezigen hebben genoten van een boeiende lezing door een charmante spreekster. 


zondag 17 februari 2019 

MAYKE RADEMAKERS en MATTHIJS VERSCHOOR, cello en piano 

15.30 u. Kulturhus Haaksbergen, Sterrebosstraat 2, Haaksbergen 

Mayke Rademakers kent Haaksbergen. In april 2016, speelde zij op uitnodiging van de Kunstkring haar soloprogramma, met werken van Bach, Kurtag, Goebaidoelina en haarzelf. De kunstkring was zo onder de indruk, dat zij Mayke opnieuw had uitgenodigd. Nu kwam zij samen met haar levenspartner de pianist Matthijs Verschoor, met wie zij in heel Europa optreedt. Op de lessenaar stonden werken voor cello en piano van Roger Quilter, Frank Bridge en Henriette Bosmans. Matthijs gaf toelichting bij de te spelen werken. Hij zei dat de verontwaardiging over de toename van openlijk antisemitisme een belangrijke reden was om het werk van Henriette Bosmans extra onder de aandacht van hun publiek te brengen.  Geopend werd met liederen van Roger Quilter (1877-1953), door Matthijs en Mayke gearrangeerd voor cello en piano. Van Henriette Bosmans (1895 – 1952), één van onze belangrijkste componisten en opnieuw vol in de belangstelling, ook door de hernieuwde aandacht voor vrouwelijke componisten klonken voor de pauze haar beroemde cellosonate en erna het verstilde Nuit Calme. Sluitstuk van het programma was de cellosonate van Frank Bridge (1879 – 1941). Bridge was leraar van Benjamin Britten (die Bridge hogelijk bewonderde) en hij is geliefd om zijn laatromantische, impressionistische kamermuziek, waaronder de ten onrechte veel te weinig gespeelde cellosonate. Als toegift speelden Mayke Matthijs een bijzonder arrangement van het bekende Yesterday van Lennon en McCartney. Het was een indrukwekkend mooi programma dat veel meer toeschouwers had verdiend dan de ruim veertrig mensen die er nu waren. De gymzaal was zodoende net voor een derde gevuld. Maar ja, het is moeilijk opboksen tegen een stralende lentedag in de winter en wie weet konden er ook een groot aantal mensen niet vanwege de wild om zich heen slaande griepgolf. 


zondag 20 januari 2019 

DANIEL ROWLAND en NATACHA KUDRITSKAYA, viool en piano 

15.30 u.. Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

Ruim zeventig vooraf gereserveerde kaarten en uiteindelijk een met een goede 130 mensen bezet-te bomvolle gymzaal. Het kon al niet meer mis gaan voordat er nog maar één noot had geklonken. De reputatie van de twee rasmuzikanten was hen vooruitgesneld en wekte zo ook hoge verwachtingen. En die werden in dit concert meer dan waargemaakt. Daniel en Natacha speelden het dak van de zaal en wisten zo iedereen in de ziel te raken. Het was een in velerlei opzicht indrukwekkend optreden en een voor de Kunstkring gedenkwaardig concert. Het programma was enigszins gewijzigd ten opzichte van hetgeen in het programmaboekje stond vermeld: 

- Mozart - vioolsonate in e klein 

- Stravinsky - Divertimento 

- Satie - Suite samengesteld uit 3 Gnossiennes/Choses vues à droite et à gauche (sans lunettes) 

PAUZE 

- Satie - 3 Gnossiennes 

- Franck - vioolsonate in A. 

Als dank voor de staande ovatie speelden Natacha Kudritskaya en Daniel Rowland nog een toegift. Van Stravinsky de Serenata uit Pulcinella in een bewerking voor viool en piano. 


donderdag 10 januari 2019  

FOTOGRAFIE  

lezing door Carla Kogelman  

19.30 uur in de Richtershof, Jhr. von Heijdenstraat 6, Haaksbergen  

Voor de afwisseling was er weer eens een Kunstkringlezing in de oude vertrouwde Richtershof. Een goede 60 M/V waren gekomen om het verhaal te horen van de inmiddels regelmatig gelauwerde Carla Kogelman. Zij vertelde over haar Werdegang als fotograaf o.a. aan de hand van biografische anekdotes. Daarbij toonde ze foto's uit de series waarmee ze haar internationale reputatie als uitzonderlijk getalenteerd kunstenaar heeft opgebouwd. In 2012 maakte Carla, die eerder vijfentwintig jaar in de theaterindustrie werkte, in opdracht van 'Szene Bunte Wähne', een jeugdtheaterfestival in Oostenrijk, een documentaire over de landelijke Waldviertel-regio. Ze belandde in Merkenbrechts, een klein dorp van 170 inwoners, waar ze Hannah en Alena ontmoette, twee zussen die veel van hun tijd samen doorbrachten in een zorgeloos leven van zwemmen, buiten spelen en opgaan in spelletjes rondom het huis. Carla begon ze te fotograferen in krachtig zwart en wit, en bleef dat doen, samen met hun fami-lie, vrienden en omgeving. Zo begon de serie ICH BIN WALDVIERTEL. Sindsdien woonde ze elke zomer een aantal weken op de boerderij bij Hannah en Alena en legde ze hun dagelijks leven vast. In 2018 was ze er voor het zevende jaar op rij geweest. In november van het afgelopen jaar verscheen het boek over deze periode, I AM WALDVIERTEL. Het boek bestrijkt de periode 2012 – 2018. Zeven jaar in een kinderleven, zeven jaar in meerdere kinderlevens. Niet alleen het leven van Hannah, Alena en Ivana, maar ook dat van bv. Celine, Lea, Christopher en Victor… Carla Kogelman (1961, Raalte) was ruim 25 jaar werkzaam in de theaterwereld en studeerde eind 2011 af aan de Fotoacademie in Amsterdam met als specialisatie reportage, documentair en portret. Ze is gefascineerd door de eigenzinnige leefwereld van kinderen. Het liefst volgt ze de kinderen jaren-lang in hun ontwikkeling. Een andere fascinatie is de backstage wereld van theater, film en sport.  Met de serie ICH BIN WALDVIERTEL won ze in 2018 de 1e prijs in de categorie long term projects van World Press Photo.  


zaterdag 5 januari 2019  

WIBI SOERJADI 

feestelijk Lustrumconcert 

20.00 uur in Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

De Kunstkring Haaksbergen viert in het seizoen 2018-2019 haar 13e lustrum en wilde daar graag, behalve haar eigen leden, ook de Haaksbergse gemeenschap bij betrekken. Om dit jubileum een feestelijk tintje te geven en om te vieren dat Haaksbergen sinds de nazomer over een fantastisch mooi Kulturhus kan beschikken bood de Kunstkring een feestelijk lustrumconcert door meesterpianist Wibi Soerjadi aan. De gratis kaarten waren in een mum van tijd verdeeld. Dankzij de hulpvaardige medewerking van de mensen van de VVV verliep de kaartuitgifte op die regenachtige vrijdag de 28ste december vlekkeloos. Vanwege het beperkte aantal beschikbare plaatsen visten er helaas ook mensen net achter het net. Maar uiteindelijk heeft iedereen die een naam en telefoonnummer had laten registreren toch nog een kaartje kunnen krijgen. Op de avond van de vijfde januari was het een gezellige drukte van belang in Theater de Kappen. Men was in gespannen afwachting van wat Wibi Soerjadi uit de speciaal voor de gelegenheid geregelde grote Yamahavleugel zou toveren. Na een welkomstwoord door Wim van Hagen was het de beurt aan de nieuwbakken Tukker uit Diepenheim. Hij begon ingetogen met stukken van Bach, Chopin en een eigen compositie gevolgd door 'Jeux d'Eau' van Ravel. Ze vormden de opmaat naar meer virtuoze stukken van Rachmaninov en Liszt. Het laatste stuk voor de pauze lichtte een tipje op van wat er in het tweede deel van het concert zou volgen. Het was een door Wibi geschreven bewerking van filmmuziek van John Williams, de 'Harry Potter Parafrase'. Het publiek was verbijsterd door het virtuoze pianospel en verliet compleet overdonderd de zaal om zich te kunnen laven aan een verfrissing. Nadat de bel voor het einde van de pauze had geklonken werden de plaatsen weer ingenomen. Ook Wibi was er weer klaar voor. Hij maakte nu grote indruk met alleen nog maar eigen bewerkingen van muziek uit films zoals Pirates of the Caraibean, The Lion King, Notting Hill, Schindler's List en Star Wars. De door Wibi bewerkte thema's van o.a. Hans Zimmer, John Williams, Charles Aznavour en Ennio Morricone vielen allen op door hun pianistische complexiteit. Na een ovationeel slotapplaus besloot Wibi dit onvergetelijke concert met een spectaculaire toegift, zijn bewerking van de 'Bohemian Rahpsody'.    


zaterdag 15 december 2018  

JAZZ AT THE KAPPEN  

met Hermine Deurloo (mondharmonica), Bert van den Brink (piano) en Ruud Ouwe-hand (bas) en Marijn Ouwehand (zang) 

20.00 u. Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

In de donkere dagen voor kerst hadden een kleine tachtig jazzliefhebbers de weg naar de sfeervol uitgelichte Gymzaal van het Kulturhus Haaksbergen gevonden. Daar wachtte hen een concert door een klein maar piekfijn gezelschap van uitmuntende musici. Want wat te denken van de werkelijk fenomenale pianist Bert van den Brink, die werd bijgestaan door twee andere kanjers. Mondharmonicaspeelster Hermine Deurloo en meesterbassist Ruud Ouwehand. Zij stonden garant voor een avondje genieten van swingende en soms verstil-de 'kamermuziek'-jazz. Op het programma opvallend veel stukken van Nederlandse com-ponisten zoals: Harrie Bannink, Rogier van Otterloo, Jurre Haanstra en .... Ruud Ouwe-hand. Special guest was Marijn (de zoon van) Ouwehand, een vocaal talent met een mooie tenorstem en heldere onopgesmukte dictie, zong een zestal songs. Alleen bij de eerste 'Zeur niet' (tekst Annie M.G.Schmidt) speelden de zenuwen hem even parten. Iets waar hij naar eigen zeggen nooit eerder mee te maken had gehad. Maar ja... Haaksber-gen, Jazz At The Kappen. Da's natuurlijk niet zomaar een optreden. Hermine is, net als de beide andere instrumentalisten, een ware meester op haar instrument. Prachtig hoe zij een breed scala aan emoties kan op roepen met haar kleine mondharmonica. Voor Bert van de Brink schieten woorden te kort om te beschrijven wat hij ook nu weer allemaal uit de vleugel wist te toveren. En dan de grote man achter Jazz At The Kappen, Ruud Ouwe-hand. Hij kan zijn bas laten swingen, zingen, fluisteren en grommen. Het was als altijd een feest om hem te horen spelen. Een fenomenaal begeleider maar net zo'n groot solist. De avond werd besloten met een gevoelige vertolking van Mel Tormé's 'The Christmas Song' door Marijn en als toegift klonk 'Ne Me Quitte Pas' van Jacques Brel. Jazz At The Kappen, het was weer allemachtig prachtig! 


woensdag 12 december 2018  

REM KOOLHAAS  

lezing door Hans de Man  

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

Bij de voorbereiding van het seizoen 2018-2019 werd er ook nagedacht over een lezing over architectuur. In de loop der jaren waren al verschillende avonden gespendeerd aan bouwkunde en architecten. Maar nog nooit aan Rem Koolhaas! De gevierde Nederlandse architect ontwerpt met zijn architectenbureau Office for Metropolitan Architecture (OMA) over de hele wereld spraakmakende gebouwen. Koolhaas richtte het bedrijf in de jaren zeventig op samen met zijn vrouw Madelon Vriesendorp en het architectenechtpaar Elia en Zoe Zenghelis. Hoog tijd dus om meer over hem te weten te komen. Daarvoor was Hans de Man uitgenodigd. Hij studeerde in 2003 aan de Rijksuniversiteit Groningen af op een onderzoek naar naoorlogse scholenbouw. Voor een gehoor van om en nabij de zestig vrouw (M/V) vertelde hij dat OMA in de eerste 10 jaar vooral bekend werd als een “papieren architect”. Het bureau tekende architectonische fantasieën die in verschillende internationale tijdschriften werden gepubliceerd. Koolhaas en het OMA werd bekend van lezingen, discussies en prijsvragen, maar niet van gebouwen. In 1978 verscheen het luxueuze en invloedrijke boek 'Delirious New York'. Daarmee vestigde hij ook internationaal de aandacht op zich. De eerste gerealiseerde gebouwen van Koolhaas zijn bescheiden; een politiebureau in Almere (1986), het Nederlands danstheater in Den Haag (1987). Rem Koolhaas breekt internationaal door met De Kunsthal (1992) in Rotterdam, waar later in een grote nieuwbouwgolf tussen 2000 en heden in korte tijd nog drie ontwerpen van OMA worden gerealiseerd, waaronder het Timmerhuis en het gebouw De Rotterdam. Vanaf de jaren negentig kreeg Koolhaas steeds grotere opdrachten in het buitenland. Enkele bekende gerealiseerde gebouwen zijn; het Euralille-complex in Lille (1994), Prada winkel in NewYork (2001), de Nederlandse ambasade in Berlijn (2002), de Public Library in Seattle (2004), Concerthal Casa da Musica in Porto (2005), het hoofdkantoor voor de Chinese televisie in Peking (2008), gebouw De Rotterdam in Rotterdam (2013) en het Timmerhuis in Rotterdam (2015). 


woensdag 28 november 2018  

OSSIP ZADKINE  

lezing door Krzysztof Dobrowolski-Onclin  

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

Misschien is het wel het bekendste beeld dat we in Nederland hebben 'De verwoeste stad'. Het beeld dat Ossip Zadkine maakte naar aanleiding van het bombardement op Rotterdam. Het is op 15 mei 1953 onthuld en staat op het Plein 1940, aan de Leuvehaven, naast het Maritiem Museum in Rotterdam. Het beeld is zelfs een Rijksmonument. Om meer te leren over de kunstenaar van dit iconische beeld was Krzysztof Dobrowolski-Onclin uitgenodigd. De spreker studeerde kunstgeschiedenis en Franse letterkunde. Met een zeer welluidende stem en prachtig articulerend taalgebruik had hij zijn 70-koppig gehoor in no-time aan zijn lippen hangen. Het werd mede door zijn persoonlijkheid en charisma een avond om niet snel te vergeten. In zijn lezing vertelde hij over de bijzondere band die er in ons land was(/is) met de beroemde van origine Wit-Russische beeldhouwer. De associatie tussen Rotterdam en Zadkine is zelfs zo sterk dat tijdens de fusiegolf in het mbo rond 1990 de naam Zadkine College (thans: ROC Zadkine) gekozen werd voor de fusieschool. En op de Müllerpier bevindt zich een reliëf van Zadkine, gemaakt door de Rotterdamse beeldhouwer Willem Verbon. Behalve in Rotterdam kan men ook beelden van Zadkine bewonderen in Amsterdam, Arnhem, Apeldoorn en Zundert. Werken van Ossip Zadkine zijn verder te zien in de openbare collecties van: Museum de Fundatie in Zwolle, het Van Abbemuseum te Eindhoven, Museum Beelden aan Zee in Scheveningen, Museum Jan van der Togt in  Amstelveen en in het Kröller-Müller Museum in Otterlo. En passant gaf Krzysztof Dobrowolski-Onclin tips om toch ook vooral enkele plekken in Frankrijk te bezoeken om een goed beeld van Zadkine te krijgen. Zo is er nu in zijn voor-malig woonhuis en atelier, gelegen aan de Rue d' Assas te Parijs, het Musée Zadkine gevestigd. Ook in het Franse Les Arques in het département du Lot bevindt zich een Zadkine-museum in zijn zomerverblijf, waar een aantal van zijn werken tentoongesteld wordt. In de crypte van het Romaanse kerkje tegenover dit museum staat een Piëta van Zadkine. Krzysztof Dobrowolski-Onclin maakte grote indruk op alle aanwezigen. Het was zijn eer-ste lezing voor de Kunstkring, maar het zal zeker niet de laatste zijn! 


zondag 18 november 2018   

FOLKWANG MUSEUM & OPERA 'LA BOHÈME' IN ESSEN   

Ter gelegenheid van het dertiende lustrum van de Kunstkring Haaksbergen was een zeer speciale excursie georganiseerd, een bezoek aan een operavoorstelling in het Aalto-theater in Essen. Vooraf-gaand aan de uitvoering van "La Bohème" werd er eerst een bezoek gebracht aan het wereldberoemde Folkwang-museum. Daar kon, naast de vaste collectie, ook een speciale tentoonstelling wor-den bekeken. 'Unheimlich Real', Italiaanse schilderkunst uit de jaren twintig van de 20-ste eeuw. Een voor velen nog onbekende niche in de kunstgeschiedenis. Gelukkig had Azarja Fransen onderweg in de bus al een informatieve lezing over de expositie gegeven. Al die, deels volkomen onbekende, kunst maakte dat men een gezonde trek in een voedzame maaltijd kreeg. De organisatoren hadden dat natuurlijk voorzien. Dus waren er bij een Italiaans restaurant voor het hele Haaksbergse gezel-schap tafels gereserveerd. Men liet zich de spijzen goed smaken om daarna voldaan te vertrekken naar het operatheater. In het wonderschone gebouw van de Finse architect Alvar Aalto heeft men genoten van een prachtige uitvoering van de bekende opera van Giacomo Puccini. Ter voorbereiding op de opera had Wim van Hagen in de bus al een uitvoerige inleiding gegeven op zowel Puccini als op diens 'La Bohème'. De voorstelling in het Aalto-theater begon aan het einde van de middag. Zo kon het zijn dat alle excursisten na een reis een goede twaalf uur uit en thuis 's avond rond negen uur weer terug waren op Hoksebargse bodem.  


zondag 11 november 2018  

PIANODUO MARTIJN EN STEFAN BLAAK  

15.30 hr. Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

Entree € 12.50. Jongeren t/m 18 jaar gratis   

Het is altijd weer afwachten hoeveel bezoekers we iedere keer bij de zondagmiddagconcerten mogen verwelkomen. De muziekcommissie van de Kunstkring was deze middag aangenaam verrast dat er ruim honderd (om precies te zijn 104) waren gekomen om te luisteren naar het pianoduo Martijn en Stefan Blaak. De cum laude afgestudeerde broers behoren inmiddels tot de internationale top van pianoduo's. Een hele eer om ze daarom ook in Haaksbergen te mo-gen horen. Voorafgaand aan het concert had Niels Bijl een inleidend gesprek met de beide pianisten. Ter illustratie van hun verhaal speelden ze daarbij van Gioachino Rossini diens ou-verture van 'La Gazza Ladra'. Daarna volgde een pauze, waarna het programma werd voort-gezet met de 'Sonate in C-groot, KV 521' van Wolfgang Amadeus Mozart. Vervolgens kreeg de 'Fantasie D940' van Schubert een werkelijke prachtvertolking. Tot slot klonk de 'Piet Hein Rhapsodie' van Peter van Anrooij voor piano vierhandig. Als dank voor het gulle applaus speelden Martijn en Stefan een toegift, 'Tapdance' van de in de Tweede Wereldoorlog ver-moorde Dick Kattenburg (1919-1944). Een echte uitsmijter die zeer enthousiast werd ontvan-gen. Het was weer een prachtige muzikale namiddag.  


dinsdag 6 november 2018  

ESTHER GERRITSEN  

literaire lezing met Esther Gerritsen en Theo Hakkert  

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

Er waren slechts 14 reserveringen geweest voor deze avond. Het zag er dus naar uit dat er maar weinig literatuurliefhebbers de weg naar de gymzaal van het Kulturhus zouden vinden. Maar dat viel reuze mee. Uiteindelijk zaten er toch zo'n tachtig mensen te luisteren naar het tweegesprek tussen interviewer Theo Hakkert en de schrijfster Esther Gerritsen. Ze bespraken haar nieuwste boek, De Trooster. Een roman waarin op levendige en verrassende wijze de spanningsvelden worden onderzocht tussen het wereldse en het religieuze, man en vrouw, het maakbare en de ingesleten patronen, het isolement en de vriendschap, hoop en teleurstelling, vergeving en wrok.... Dat alles vanuit het perspectief van iemand die heel gelovig is en die dat allemaal verbindt aan zijn geloof en aan God. Gerritsen is katholiek opgevoed en zocht voor haar boek inspiratie in een klooster, waar zij een Paasretraite deed. Ze wilde dat het geloof een vanzelfsprekende rol heeft, dus niet dat het geloof iets raars is of een uitzondering of een probleem. In een klooster is het geloof een vanzelfsprekende aanwezigheid. Ondertussen gaat het boek over de thema’s die daar achter liggen. Troost. Kun je iemand redden? Bestaat er vergiffenis? Kun je je zonden achter je laten? Gerritsen: "Het geloof is niet een probleem. Heel veel literatuur over religie gaat over mensen die zich losmaken van het geloof of mensen die doordraaien in hun geloof. Het is niet vaak een vanzelfsprekende aanwezigheid." De research voor het boek was voor Gerritsen een excuus om zich weer intensiever met God en het katholieke geloof bezig te houden.  


zondag 14 oktober 2018  

MICHAIL MARKOV en ALEXANDRA KAPTEIN, piano  

15.30 hr. Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

Een concert door een leraar en zijn leerling. Dit riep herinneringen op aan de destijds zeer geslaagde reeks Meester/Gezel-concerten die de Kunstkring organiseerde in de periode 1998 t/m 2002. Het recital door Alexandra Kaptein en haar docent Michail Markov was wat dat betreft eenmalig. Alexandra die vorig jaar het concertseizoen alleen opende speelde achtereenvolgens Bachs 'Partita no. 6 BWV 830', de 'Étude op.10 no.12' van Chopin en van Debussy diens Étude no.1 ‘Pour les 5 doigts d’après Mr. Czerny’. Daarna speelde Michail Markov van Schubert 'Drei Klavierstücke D. 946'. Markov droeg zijn bijdragen aan dit zondagmiddagconcert op ter nagedachtenis aan Jan Paul ten Bruggencate, een goede vriend van de pianist en oud-penningmeester van de Kunstkring Haaksbergen, die op 21 september 2018 was overleden. Na de pauze genoten de kleine zestig aanwezigen van Markov's interpretatie van Tchaikovsky's Jaargetijden op.37a. Het concert werd afgesloten door Alexandra met composities van Pijper, Ryabov en Ravel. De beide musici hadden helaas hevige concurrentie van het prachtige weer op deze onwaarschijnlijk mooie (na-)zomerdag. Anders waren er zeker meer bezoekers geweest. Zeker is dat iedereen deze dag volop heeft kunnen genieten! 


dinsdag 9 oktober 2018

LEONARD BERNSTEIN 

lezing door Pieter Prick 

19.30 uur in Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen  

Muziek is maat, maar dat gold niet voor het leven van de grote Amerikaanse componist, dirigent, docent, auteur en pianist Leonard Bernstein, want mateloos als het was, kende het geen maat.  Zo leerde ons Pieter Prick, oud directeur van het Orkest van het Oos-ten, oud hoofd klassieke muziek van de AVRO en directeur/oprichter van ‘Pioneers in Culture' en kenner van Leonard Bernstein.  Pieter Prick sprak op uitnodiging van de Kunstkring voor een kleine vijftig bezoekers in de sfeervolle ‘Gymzaal’ van theater De Kappen, alwaar hij werd ingeleid door bestuurslid Azarja Fransen. Bernsteins mateloos-heid gold voor zijn privéleven, zijn professionele  ambitie en de kwaliteit die hij nastreef-de, ook bij hen met wie hij werkte. Bernstein wilde winnen, de beste zijn en wel op elk gebied. In zijn werk, op ‘de bok’ als dirigent, als pianist, als auteur, als danser, als pro-ducer. Kiezen als werkwoord was hem onbekend, want als je alles wilt en kan, wat moet je dan laten? Gold ook voor zijn seksleven. Vrouw, man, mogelijk ook kind, alles wat binnen zijn bereik kwam was een mogelijke doelwit.  Leonard Bernstein won ook veel. Met dank aan zijn intelligentie, muzikaliteit, mateloze werklust en zijn alles overheersen-de magnetiserende exuberante persoonlijkheid. De schaduwkant komt terug in zijn rela-ties. Vrienden waren niet voor eeuwig, zeker niet als zij hem in de weg stonden, of het zouden ‘partners in crime (seks)’ moeten zijn, zoals de grote Amerikaanse componist Aaron Copland  Hij werd dirigent op voorspraak van de Griekse dirigent Dimitri Mitropou-los. Zijn open losse stijl van dirigeren (we hebben het over 1937) was een belangrijke inspiratie, die hem paste als een handschoen. Dit en zijn muzikale kwaliteit maakte dat musici zich verstaan en uitgedaagd voelde, waardoor hij het kon brengen tot dirigent van de New York Philharmonic Orchestra (NYPO). Evenzo inspireerde hij later jonge belof-tevolle dirigenten als Gustavo Dudamel en Jaap van Zweden.  Leonard Bernstein was een productief en veelzijdig componist en het kostte hem moeite te kiezen tussen ‘Bro-adway’ en de klassieke muziekpraktijk. Musicals, Opera’s, symfonieën - waaronder drie (moeilijke) seriële  symfonieën Jeremiah , The Age of Anxiety en Kaddish - alsook mu-ziek voor ballet, film, koor, piano en stem en zelfs een mis vloeiden uit zijn pen.  Het gro-te publiek, zeker in Amerika, leerde hem vooral pas kennen via zijn fameuze publieke lezingen voor kinderen in zijn verfilmde serie voor TV (zie YouTube) ‘Young People Concerts’. Wereldberoemd werd hij met de musical ‘West Side Story’. Het hertaling van Shakespeares ‘Romeo en Julia’ in de huidige tijd met een voor die tijd ongekende vorm-vrijheid, energie en vrijmoedigheid. Het was al met al een boeiende lezing. Pieter Prick bracht met overtuiging en kennis zijn bewondering voor de grote Leonard Bernstein over op een enthousiast publiek. Voorzitter Wim ten Hagen bedankte tot slot de spreker voor de mooie opening van het seizoen 2018-2019 van de Kunstkring.  

 

zaterdag 6 oktober 2018    

DE PLOEG   

lezing door Carolien ten Bruggencate   

15.00 uur in Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen  

Na afloop van de Algemene ledenvergadering volgde er een korte pauze waarin men de nieuwe huisvesting van het Kulturhus Haaksbergen kon bewonderen. De oude school is nu het onderkomen van de bibliotheek. In 2018 was het precies honderd jaar geleden dat de Groningse kunste-naarsvereniging De Ploeg werd opgericht. Daarom was Carolien ten Bruggencate uitgenodigd om hierover een lezing te geven. Carolien werkte vijftien jaar geleden mee aan het boek "De Ploeg 85 jaar". Mede omdat zij voor leden van de Kunstkring geen onbekende is, was zij de aangewezen persoon om te komen vertellen over de geschiedenis van deze illustere club van kunstenaars. Haar verhaal concentreerde zich vooral op die kunstenaars die De Ploeg voor de Tweede Wereldoorlog een groot aanzien gaven zoals Dijkstra, Altink, Wiegers en Werkman.  


zaterdag 6 oktober 2018   

ALGEMENE LEDENVERGADERING   

algemene ledenvergadering van de Kunstkring Haaksbergen  

14.00 uur in Kulturhus Haaksbergen, Blankenburgerstraat 40 - 42, Haaksbergen 

De Algemene Ledenvergadering (ALV) van de Kunstkring vond dit jaar plaats in het nog niet officieel geopende maar wel net in gebruik genomen compleet vernieuwde Kulturhus. Theater De Kappen, het voormalige theatercafé en Kunstzaal Achterom zijn nu door een nieuwe glazen entree verbonden met de voormalige openbare lagere school "Dorp". De oude gymzaal daarvan is getransformeerd tot een multifunctionele kleine zaal. Tussen de nog aanwezige wandrekken, ringen en klimtouwen werd vergaderd. Hier ook werd afscheid genomen van Rob van den Berge die jarenlang de functie van penningmeester vervulde. De vergadering werd bijgewoond door zo'n zestig leden die Rob met een klaterend applaus bedankten voor zijn inzet voor de Kunstkring. De taken van Rob worden overgenomen door Paula Glazenburg. In de vergadering werd Peter Has bij acclamatie benoemd tot nieuw bestuurslid.  


Stuur e-mail



* Invoer verplicht
Website by Tomston